Morotsoppa

Igår så bjöd jag Frida på lunch och jag gjorde en morotsoppa. Väldigt god blev den. Här kommer steg för steg. 
 
 
Skala 500 gram morötter och tre potatisar. 
 
 
När det är gjort börja grovhacka. 
 
 
Klart. 
 
 
8 dl vatten. Lägg sedan i morötterna och potatisarna. 
 
 
Man får inte glömma en klyfta vitlök och en hel gul lök. 
 
 
Grovhacka. 
 
 
När vi lagt i löken och morötterna och potatisen i vattnet så ska grönsaksbuljong och lite timjan i. 
 
 
Så här ska det se ut. Väntade dock ett tag med buljongen, ville att det skulle koka upp lite först.
 
 
Medan det kokar och ska bli mjuka grönsakerna så blanda 2 dl creme fraiche med chili och paprika. Jag tog red curry wok för vi hade inte chili hemma. Funkar lika bra. 
 
 
Häll sedan i blandningen i soppan. 
 
 
Det sista momentet. Mixa. Efter att grönsakerna blivit mjuka. 
 
 
Att duka extra trevligt med ett tänt ljus förhöjer middagen. 
 
 
Klart att serveras med en basilka kvist. 
 
Soppan blev väldigt uppskattad här hemma och den var superenkel att göra. Till och med jag tyckte den var enkel och jag gillar inte att stå i köket. ;) 
 

Kommentarer
Postat av: Paulina Holmberg

ser kanongott ut!

Svar: Det var jättegott! :)
styledbyjulianna.blogg.se

2013-10-30 @ 15:43:26
URL: http://paulinaholmberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0